Sabiedrības integrācijas fonda sekretariāta (turpmāk – Fonds) darbinieku ētikas kodeksa (turpmāk – Ētikas kodekss) mērķis ir noteikt Fonda darbinieku ētikas pamatprincipus un vispārējās uzvedības normas un veicināt darbinieku likumīgu un godprātīgu darbu sabiedrības interesēs.
Ētikas kodeksā ietvertās normas ir saistošas visiem Fonda darbiniekiem. Darbinieki savā darbībā ievēro Ētikas kodeksā noteiktos pamatprincipus, bet situācijās, kuras nav atrunātas Ētikas kodeksā, rīkojas saskaņā ar vispārpieņemtajiem uzvedības un morāles principiem.
Fonda vērtības ir:
CILVĒKS kā vērtība ir centrā;
ATVĒRTĪBA jaunajam, attīstībai un dažādībai;
ZINĀTKĀRE kā motivācija un izaicinājums;
ILGTSPĒJA rīkoties jēgpilni un ar skatu nākotnē.
Fonda vīzija ir būt mūsdienīgam un profesionālam līderim sabiedrības ilgtspējas attīstības politiku īstenošanā.
Ētikas pamatprincipi:
Vienlīdzīga attieksme
- Darbinieki saskarsmē ar klientiem, sadarbības partneriem un citām personām nodrošina vienlīdzīgu attieksmi un iespējas saņemt informāciju, neradot nevienam īpašas privilēģijas vai izņēmumus.
- Darbinieks, nodrošinot vienlīdzīgu attieksmi, drīkst konsultēt projektu pieteicējus un iepirkumu pretendentus par dokumentācijas sagatavošanu, ja tas ietilpst darbinieka tiešajos darba pienākumos, bet nedrīkst sagatavot vai piedalīties projektu pieteikuma vai iepirkuma dokumentācijas sagatavošanā.
- Skaidrojot Fonda lēmumus klientiem, projektu pieteicējiem, sadarbības partneriem un citām personām, darbinieki izskaidro lēmuma pamatojumu, cenšoties panākt personas izpratni par lēmumu.
Draudzīga attieksme un pozitīva darba vide
- Darbinieki saskarsmē ar klientiem, sadarbības partneriem un citām personām ir pieklājīgi, draudzīgi, izpalīdzīgi, uz rezultātu vērsti, izturas ar cieņu un sekmē Fonda kā draudzīgas institūcijas tēla veidošanu.
- Darbinieks ir koleģiāls, atsaucīgs, izpalīdzīgs un godīgs pret citiem darbiniekiem, vairo darbinieku savstarpējo uzticēšanos un atbalstu.
- Darbinieki ir iecietīgi un atvērti viedokļu dažādībai. Diskusijas ir konstruktīvas, argumentētas, atturoties no emocionāliem spriedumiem un izteikumiem.
- Ar kolēģiem veido draudzīgas, profesionālas un koleģiālas attiecības, izvairoties no nepamatotām negatīvām piezīmēm vai konfliktiem. Konfliktsituācijas risina konstruktīvi un profesionāli, risinot konkrēto situāciju, nevispārina un neaizskar personīgi.
- Darbinieks, neatkarīgi no ieņemamā amata, izsaka aizrādījumus citam darbiniekam cieņpilnā veidā, it īpaši citu darbinieku klātbūtnē. Aizrādījumi par konkrētu darba veikšanu vai neizpildi izsakāmi korektā formā, norādot konkrētas kļūdas un veicamos pasākumus trūkumu novēršanā.
- Darbinieks izvairās no intrigām, tenkām un liekulības un cenšas mazināt garastāvokļa ietekmi uz savstarpējo komunikāciju.
- Darbinieks spēj paškritiski izvērtēt savu rīcību un atvainoties, ja tā nav bijusi atbilstoša.
Objektivitāte un neatkarība
- Darbinieks ir neatkarīgs savos spriedumos, lēmumos un rīcībā, savu pienākumu izpildē norobežojas no personīgajām interesēm un pakļaušanās sabiedrības spiedienam vai bailēm no kritikas.
- Darbiniekam ir jāatsakās no darba pienākumu veikšanas vai darba savienošanas visos gadījumos, kad ētisku apsvērumu dēļ varētu tikt apšaubīta tā darbības objektivitāte un neitralitāte.
Atklātība un taisnīgums
- Darbinieki rīkojas atklāti un ievēro taisnīguma principus.
- Fondā ir nulles tolerance pret krāpšanu un prettiesisku rīcību. Darbinieks rīkojas tiesiski un tieši vai netieši neatbalsta vai neslēpj citas personas prettiesisko rīcību. Konstatējot prettiesisku vai iespējams prettiesisku rīcību, par to ziņo vienā no šādiem veidiem:
- Fonda direktoram MS Outlook vai MS Teams;
- Fonda iekšējās trauksmes celšanas sistēmā noteiktajā kartībā;
- Ētikas kodeksa 47.punktā noteiktajā kārtībā.
- Fonda darbinieks ir godīgs un atklāts arī gadījumos, ja pieļautas kļūdas. Vadītāja reakcija uz pieļautajām kļūdām ir atbilstoša, samērīga un vērsta uz to novēršanu un nepieļaušanu nākotnē.
Fonda tēls un lojalitāte
- Darbinieks publiski ārpus Fonda, tai skaitā sociālajos tīklos, neizsaka kritiku vai negatīvas piezīmes par citiem darbiniekiem vai Fonda darbību, izņemot, ja tas ir pamatoti nepieciešams darbinieka tiešo darba pienākumu izpildei.
- Darbinieks publiski pauž viedokli par Fondu vai Fonda darbiniekiem tikai tad, ja ir saņemta Fonda direktora atļauja un tiek pausts ar Fonda direktoru saskaņots viedoklis.
- Komunikācijā ar medijiem darbinieks ievēro Fonda Komunikācijas kārtībā noteikto, tai skaitā sniedz informāciju medijiem tikai tad, ja tam ir pilnvarots.
- Darbinieks ir lojāls pret Fondu un tā darbības mērķiem.
- Darbinieks izvērtē savu rīcību un aktivitātes, veic papildu darbus un piedalās aktivitātēs, kas objektīvi nevarētu radīt šaubas par darbinieka rīcību sabiedrības interesēs, varētu traucēt profesionāli pildīt darba pienākumus, kompromitēt vai nodarīt kaitējumu Fonda reputācijai un tēlam.
- Publicējot informāciju sociālajos tīklos, darbinieks ievēro vispārpieņemtās ētikas normas. Darbinieks sociālajos tīklos nepublicē un nedalās ar informāciju, un neveic rīcības, kas var negatīvi ietekmēt Fonda tēlu un reputāciju.
- Situācijās, kad darbinieka privātais profils sociālajā tīklā ir identificējams kā Fonda darbinieka profils (piemēram, Fonds norādīts kā darba vieta, regulāri tiek reaģēts uz Fonda ierakstiem, darbinieks Fondā ieņem amatu, kas saistīts ar atpazīstamību, u.tml.) uz darbinieka aktivitātēm un rīcību sociālajos tīklos pilnā apmērā ir attiecināmi Ētikas kodeksā noteiktie principi.
- Darbinieks izvairās publicēt vai dalīties ar informāciju, kas nav pārbaudīta, vai ir vērsta uz diskriminācijas, naida un nesaticības izraisīšanu.
- Darbinieks konfrontācijas vai provokāciju situācijās cenšas izturēties pieklājīgi, ar cieņu, ievērojot normatīvajos aktos noteiktās prasības.